Na tej stronie korzystamy z cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia w przeglądarce internetowej

OK
15 marca 2017

W British Museum pokazano kultowe amerykańskie dzieła pop-artu i minimal artu. Warhol, Rauschenberg, Ed Ruscha i ich kontynuatorzy

Ameryka, od dziesięcioleci ziemia obiecana i punkt odniesienia dla całego świata, uważana za jedyne i niezatapialne supermocarstwo, po kryzysie finansowym trwającym od 2007 roku, bezsensownej wojnie w Iraku, a ostatnio zwycięstwie Donalda Trumpa, staje się wielką niewiadomą, a jej fundamenty trzeszczą w szwach. Głośna wystawa „The American Dream: pop to the present” w British Museum w Londynie, która właśnie się rozpoczęła, zachwyca rozmachem, ale też wprawia w melancholię, gdyż pokazuje złotą epokę amerykańskiej sztuki i kultury, która być może właśnie na naszych oczach się wypala i odchodzi w niebyt.

Zaprezentowano dzieła stworzone w ciągu ostatnich sześciu dekad, wykonanych przede wszystkim techniką sitodruku. Od wybuchu pop artu – artystycznego fenomenu, który połączył wielu utalentowanych twórców i zrewolucjonizował sztukę – poprzez minimalizm i konceptualizm, po fotorealizm. Możemy tu prześledzić, jak artyści tworzący grafikę artystyczną doskonalili swoją technikę i jak reagowali na historyczne wydarzenia, m.in. zabójstwo Kennedy’ego, lądowanie na księżycu misji Apollo 11, wojnę w Wietnamie, czy epidemię AIDS.

Wśród prezentowanych artystów są wielkie nazwiska, w tym szerokie grono prekursorów pop-artu i minimal artu, takich jak Jasper John (twórcy słynnej serii „Flagi”), Robert Rauschenberg (w 1953 roku wymazał gumką rysunek Willema de Kooninga, co uznawane jest za symboliczny początek pop-artu) Ed Ruscha (autor ikonicznej grafiki „Standard Station” prezentowanej na wystawie), Chuck Close (fotorealista, tworzący monumentalne portrety) i oczywiście Andy Warhol (z jego portretem Jackie Kennedy). Są tu także prace Louise Bourgeois, zaangażowanej feministycznie rzeźbiarki, sięgającej również po technikę sitodruku oraz Kary Walker, artystki konceptualnej dotykającej problematyki rasowej i płciowej. Łącznie znalazło się tu 200 dzieł 70 twórców.

The American Dream: pop to present

Mecenas: Morgan Stanley

9 marca –18 czerwca 2017

Sainsbury Exhibitions Gallery, British Museum