Na tej stronie korzystamy z cookies. Jeżeli nie wyrażasz zgody, zmień ustawienia w przeglądarce internetowej

OK
14 grudnia 2016

Wraca legendarne pismo wydawane przez prawie 70 lat. Reaktywowany „Przekrój” będzie kwartalnikiem społeczno-kulturalnym.

W piśmie będą publikowali m.in. Marek Raczkowski i Barbara Hoff.

Po licznych perturbacjach w ostatnich latach działalności – zmianach właścicieli, naczelnych, profilu pisma i przenosinach redakcji z Krakowa do Warszawy i z powrotem do Krakowa – ukazujący się od końca II wojny światowej tygodnik „Przekrój” ostatecznie został zamknięty w 2013 roku. Pismo, które w PRL-u dawało czytelnikom oddech od dusznej i szarej komunistycznej codzienności, przynosiło powiew Zachodu i promowało postępowe idee, nie odnalazło się w realiach wolnorynkowych i zmiotła je fala trwającego od lat kryzysu prasy. Z legendarnego tygodnika został profil na Facebooku, gdzie trafiały archiwalne okładki i grafiki (w tym kultowe rysunki Marka Raczkowskiego, pracującego dla „Przekroju” 12 lat), zbierające tysiące polubień. Dziś jednak dowiedzieliśmy się, że właściciel zamkniętego tytułu, Tomasz Niewiadomski, postanowił go reaktywować, a pierwszy numer po przerwie ukaże się już w najbliższy poniedziałek, 19 grudnia. Znamy też już wygląd okładki. Dotychczasowy tygodnik został przekształcony w kwartalnik. Członkiem redakcji i głównym rysownikiem będzie jak dawniej Marek Raczkowski.

Jak pisze w przesłanej informacji wydawca – W nowej odsłonie „Przekrój” jest bardzo obszernym kwartalnikiem, adresowanym do czytelników ambitnych, ciekawych świata, szukających inspiracji oraz relaksu. To magazyn społeczno-kulturalny, w którym ważną rolę odgrywa rozrywka. Trzon pisma tworzą także rozbudowane działy nauki i kultury fizycznej. Jest w nim miejsce dla tekstów poważnych i żartobliwych, krótkich i długich – ilustrowanych przez najlepszych polskich rysowników. „Przekrój” zastanawia się i martwi, śmieszy, analizuje, pociesza, żartuje.

Nowe teksty i rysunki w „Przekroju” będą uzupełniane materiałami archiwalnymi. Redakcji udało się też nawiązać współpracę z dawnymi gwiazdami magazynu: rysownikami Adamem Macedońskim i Kazimierzem Wiśniakiem, fotografem Wojciechem Plewińskim i projektantką mody Barbarą Hoff. Przygotowali oni rysunki i teksty specjalnie do pierwszego numeru reaktywowanego czasopisma.

– W Polsce brakuje czasopisma dla ludzi, którzy chcą od gazet czegoś innego niż komercji, szybkiej sensacji i bieżącej polityki – mówi redaktor prowadząca Miłada Jędrysik, dziennikarka, redaktor i publicystka współpracująca wcześniej m.in. z „Gazetą Wyborczą” i „Tygodnikiem Powszechnym”. – „Przekrój” to propozycja dla tych, którzy chcą poczytać ciekawą gazetę bez konieczności opowiedzenia się po którejś ze stron politycznego sporu. Dla tych, którzy z łezką w oku wspominają dawny „Przekrój” i dla zupełnie nowych czytelników”.

Kwartalnik „Przekrój”, liczący 148 stron w formacie 24 na 34 cm, będzie dostępny w ponad 8 tys. punktów sprzedaży od 19 grudnia 2016 roku, w cenie 14,90 zł. Ukazujący się co trzy miesiące magazyn uzupełni strona internetowa, która wystartuje wiosną.

W najnowszym „Tygodniku Powszechnym” możemy znaleźć pierwszą reklamę reaktywowanego „Przekroju”: